Professioneel mentorschap in Den Haag en omstreken
Werkwijze

Reglement
Aanmelding Aanmelding bij Bender Mentorschap kan vanuit de cliënt zelf komen, de eerste lijn van de cliënt, bloedverwanten tot de vierde graad, voogd, officier van justitie, een instelling of woonvoorziening waar de betrokkene verblijft, een curator of bewindvoerder.
Aanmelding kan telefonisch, via mail en via de website. Tijdens de aanmelding komt het volgende aan bod:
- Korte inventarisatie van de behoefte aan een mentor; - Met welk doel wordt een mentor gevraagd; - Is er familie/netwerk betrokken bij cliënt; - Uitleg wat een professioneel mentor doet; - NAW-gegevens noteren; - Uitleg hoe de aanvraag bij de rechtbank in zijn werk gaat; - Uitleg hoe de intakeprocedure eruitziet;
Om goed te kunnen inschatten of ik de geschikte mentor voor de cliënt ben, wordt er een kennismakingsgesprek gepland. Tijdens dit gesprek zal het duidelijk worden of ik iets voor de cliënt kan betekenen.
Kennismakingsgesprek Het gesprek wordt altijd aangepast aan het vermogen van de cliënt. Indien mogelijk tijdens het kennismakingsgesprek:
- Wil ik de cliënt leren kennen en vraag ik naar de persoonlijke situatie, verleden en medische situatie van de betreffende persoon; - Wil ik weten hoe de cliënt bij mij terecht is gekomen en wat de verwachtingen van het mentorschap zijn; - Vertel ik wat een mentor doet en wat ik in deze hoedanigheid voor de cliënt kan betekenen;
- Vertel ik hoe de procedure tot benoeming in zijn werk gaat; - Vertel ik hoe ik werk en wat er van mij verwacht kan worden; - Leg ik uit welke kosten kunnen voortkomen uit het mentorschap en dat dit indien noodzakelijk vergoed kan worden vanuit de bijzondere bijstand; - Leg ik uit vanuit welke missie en visie ik mijn mentorschap doe; - Vertel wie ik als persoon ben, wat mijn vaardigheden zijn en wat er van mij als mentor verwacht wordt m.b.t. de rechtbank; - Leg ik de meegebrachte formulieren uit; - Leg ik het op te stellen plan van aanpak voor het Mentorschap uit; - Laat het formulier tekenen m.b.t. toestemming persoonsgegevens (zie bijlage B); - Leg ik het verdere verloop van de intakeprocedure uit; - Wanneer de cliënt en Bender Begeleiding beiden positief zijn, wordt het Intakeformulier waar mogelijk ingevuld (zie bijlage A). Indien nodig wordt dit tijdens de 2e afspraak behandeld.
Informatie verzamelen: - Reden van aanmelding voor een mentor; - Waar liggen de wensen; - Waar liggen de behoeften; - Hoe is er tot nu toe mee omgegaan; - Wat ging goed, wat ging minder goed; - Waar dient direct op geanticipeerd te worden, geven van advies; - Waarop in tweede instantie; - Waarop in derde instantie.
Wat neem ik mee: - Informatiefolder over Bender Begeleiding en professioneel mentorschap; - Verzoekschrift voor het mentorschap; - Een of twee akkoordverklaringen; - Bereidverklaring; - Visitekaartje; - Intakeformulier (zie bijlage A); - Formulier m.b.t. toestemming persoonsgegevens (zie bijlage B).
Slot aanmeldingsgesprek
- Samenvatting geven van het gesprek met advies de belangrijkste punten te vermelden in het verzoekschrift aan de rechtbank op het formulier; - Afspraak tweede gesprek plannen voor ondersteuning verzoek aanvraag rechtbank indien noodzakelijk.
De communicatie met betrekking tot de cliënt Tijdens de communicatie zal zoveel mogelijk aangesloten worden op het niveau van de cliënt en zijn/haar lichamelijk of psychisch vermogen.
De communicatie kan bestaan uit:
- Eenvoudig taalgebruik
- Korte zinnen
- Gebruik van één enkel woord
- Gebruik van pictogrammen
- Geschreven tekst
- Gebruik van tolk indien noodzakelijk
- Gebarentaal
De communicatielijnen kunnen zijn: - Via persoonlijk contact - Via de telefoon - Via SMS
- Via WhatsApp - Via e-mail - Via voicemail - Via geschreven brieven
Cliënt neemt deel (indien mogelijk) aan communicatie en/of evaluatie met betrekking tot:
- Communicatie met hulpverleners en instellingen. Indien de cliënt dit wenst zal de mentor hierbij ondersteuning bieden. Indien de cliënt dit niet kan, treedt de mentor plaatsvervangend op; - Verslaglegging m.b.t. het ingestelde mentorschap aan de rechtbank; - Overleg Zorgplan/Ondersteuningsplan/Behandelplan van de instelling of behandelaar. De cliënt zal indien mogelijk, zijn wensen en behoeften kenbaar maken. De mentor zal hierin ondersteunend aanwezig zijn. Of: indien de cliënt niet in staat is deel te nemen aan genoemde verslaglegging en overlegging, dan zal de cliënt hiervan op de hoogte gesteld worden door de mentor dat hij dit voor de cliënt doet. Indien mogelijk heeft de mentor bij de cliënt vooraf geïnventariseerd wat de wensen en behoeften zijn ten aanzien van de zorgverlening/hulpverlening. Deze zullen door de mentor ter bespreking ingebracht worden; - De cliënt wordt op de hoogte gebracht van de uitgevoerde afspraken en de resultaten hiervan die in het belang zijn van de cliënt. Dit met de diverse hulpverleners vanuit het cliëntensysteem van cliënt; - Indien gewenst vindt er verslaglegging plaats van de afspraken en de resultaten, die aan de cliënt wordt overhandigd; - De persoonlijke omstandigheden van de cliënt, waaronder de hulpverlening, het wonen, het werk, de familieomstandigheden en over al hetgeen wat invloed heeft op het persoonlijk welbevinden en autonomie van de cliënt.
De volgende werkzaamheden worden door de mentor uitgevoerd, indien de situatie daarom vraagt:
- Het maken van bezwaar en indienen van (een) klacht(en) - Het (helpen bij het) nemen van initiatieven zodat de verzorging, verpleging, behandeling en begeleiding verbetert en het regelen van casemanagement - Het (tijdelijk) functioneren als regisseur van zorg en ondersteuning voor de cliënt - Het controleren van de kwaliteit van de geleverde zorg - Belangen behartigen van de cliënt.
Uitvoering mentorschap Bender Mentorschap
Als mentor zal ik bij de zorgplan/behandelplanbesprekingen aanwezig zijn en de belangen van de cliënt hierbij vertegenwoordigen. Ook zal ik in de tussenliggende periodes contact hebben met de cliënt en diens zorgverleners (en indien mogelijk en wenselijk de familie hierbij betrekken) om samen tot goed passende zorg te komen.
De afspraken over de communicatie mentorschap wordt vastgelegd in het plan van aanpak. Hierin staan de contactmomenten genoemd, zowel met zorgverleners als met betrokkenen. Hieronder de standaard tekst in plan van aanpak:
Wat zijn de afspraken voor de mentor over:
- Hoe vaak de mentor betrokkene zal bezoeken? Bezoek minimaal eenmaal per twee maanden, gemiddeld eenmaal per maand. De eerste drie maanden na benoeming tot mentor gemiddeld tweemaal per maand.
- Hoe vaak de mentor met de zorgverleners contact zal hebben? Minimaal eenmaal per maand
- De bereikbaarheid van de mentor Op telefoonnummer 06 40367752 ben ik van maandag t/m vrijdag van 09:00-17.00 uur telefonisch bereikbaar. Voor spoed ben ik 24 uur per dag bereikbaar. Mocht ik in gesprek zijn of niet op kunnen opnemen, bel ik indien er geen spoed bij is binnen 24 uur terug. Wanneer er wel spoed is tracht ik binnen 4 uur terug te bellen.
Op mailadres info@benderbegeleiding.nl wordt binnen 2 dagen gereageerd.
Bender Mentorschap
Gevestigd aan Weimarstraat 121 2562 GT Den Haag
Contactgegevens:
www.benderbegeleiding.nl info@benderbegeleiding.nl 06-40367752
Is verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens en het bewaken van diens privacy.
Persoonsgegevens die worden verwerkt:
- Voor- en achternaam - Geslacht - Geboortedatum - Geboorteplaats
- Adresgegevens - Telefoonnummer - E-mailadres - Overige persoonsgegevens die je actief verstrekt - Locatiegegevens - Lijst met contactgegevens van de cliënt via een mail/app
Bijzondere en/of gevoelige persoonsgegevens die worden verwerkt:
- godsdienst of levensovertuiging - gezondheid - strafrechtelijk verleden - Burgerservicenummer (BSN) - alle medische gegevens die nodig zijn om het mentorschap te kunnen uitoefenen
Bender Mentorschap verwerkt jouw persoonsgegevens voor de volgende doelen:
- Onderzoek doen naar de benodigde zorg/ begeleiding/ behandeling/verzorging; - Het adviseren van de gewenste zorg/ begeleiding/ behandeling/verzorging; - Het onderhouden van contacten met betrokken hulpverleners; - U te kunnen bellen of e-mailen indien dit nodig is om mijn dienstverlening uit te kunnen voeren; - U te informeren over wijzigingen van mijn diensten; - Inzien van dossiers, om toezicht te houden op de uitvoering van de zorgverlening en te overleggen over gewenste en mogelijke verbeteringen; - Bijhouden van een logboek van de eigen werkzaamheden. - om verantwoording af te leggen bij de Rechtbank.
Bender Mentorschap bewaard uw persoonsgegevens 7 jaar.
Delen van persoonsgegevens met derden:
Bender Mentorschap deelt uw persoonsgegevens met verschillende derden als dit noodzakelijk is voor het uitvoeren van de overeenkomst/dienstverlening en om te voldoen aan een eventuele wettelijke verplichting. Bender Mentorschap blijft verantwoordelijk voor deze verwerkingen. Daarnaast verstrekt Bender Mentorschap uw persoonsgegevens aan andere derden, slechts als dit noodzakelijk om de werkzaamheden juist en volledig uit te kunnen voeren. Dit doe ik alleen met uw toestemming (indien mogelijk).
Gegevens inzien, aanpassen of verwijderen:
U heeft het recht om uw persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Daarnaast heeft u het recht om uw eventuele toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens door Bender Mentorschap. Neem hiervoor contact op met Bender Mentorschap. Daarnaast heeft u de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de nationale toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens.
Bender Mentorschap neemt de bescherming van uw gegevens serieus en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan.
Bender Begeleiding KVK: 68389981 Telefoonnummer: 0640367752 Email: info@benderbegeleiding.nl
Klachtenreglement
Een klacht indienen
Overal waar gewerkt wordt kunnen dingen misgaan of anders verlopen dan u gedacht had. Dan is het belangrijk om hierover tijdig in gesprek te gaan.
Samen kunnen we dan proberen uw onvrede weg te nemen.
Bender Begeleiding streeft er naar de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren. Uw opmerkingen kunnen daarbij helpen.
Als we samen niet tot een bevredigende oplossing komen heeft u het recht om een klacht in te dienen. In dit reglement staat beschreven hoe u dat doet (of laat doen); wat u van Bender Begeleiding kunt verwachten en welke termijnen er gehanteerd worden.
Artikel 1 Iedere betrokkene die onder mentorschap staat bij Bender Begeleiding kan een klacht indienen.
Artikel 2 Klachten kunnen uitsluitend schriftelijk worden ingediend. Zo nodig betrek ik iemand die kan helpen bij het samenstellen van de klacht.
Een klacht moet zijn ondertekend en tenminste het volgende bevatten:
- Uw naam, adres en woonplaats of dat van degene die namens u de klacht indient;
- De datum
- Een omschrijving waar de klacht overgaat
Uw klacht moet zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 12 maanden na de gebeurtenis(sen) waarover u klaagt bij Bender Begeleiding worden ingediend.
Artikel 3 Binnen één week na ontvangst van de klacht krijgt u een ontvangstbevestiging waarin ook staat hoe er verder met uw klacht wordt omgegaan.
Binnen zes weken na ontvangst van de klacht krijgt u een schriftelijke reactie, waarin staat wat er met uw klacht is gedaan en welke beslissing er is genomen. In de brief wordt ook uitgelegd waarom de beslissing is genomen.
Als uw klacht terecht was dan staat in de brief beschreven welke gevolgen dit heeft voor de uitvoering van het mentorschap. Verder staat in de brief welke mogelijkheden u heeft als de klacht niet terecht wordt bevonden en u het daar niet mee eens bent. Artikel 4 Indien u het niet eens bent met de beslissing die op uw klacht is genomen heeft u de mogelijkheid de klacht voor te leggen aan de kantonrechter.
De klacht bij de kantonrechter moet schriftelijk worden ingediend.
U heeft het recht om ook zonder dat u eerst bij Bender Begeleiding een klacht heeft ingediend dit te doen bij de kantonrechter.
Artikel 5 Uw klacht wordt vertrouwelijk behandeld volgens de richtlijnen van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Mocht het nodig zijn om inlichtingen in te winnen bij derden dan zal vooraf toestemming aan u gevraagd worden.
Artikel 6 Op grond van het Besluit kwaliteitseisen Curatoren, Beschermingsbewindvoerders en Mentoren is Bender Begeleiding verplicht de ingediende klachten op te nemen in een klachtenregister. Daarin wordt aantekening gehouden van de ingediende klachten, de genomen beslissingen en de daaruit voortvloeiende maatregelen die genomen zijn.
De ingediende klacht, de uitkomsten van bemiddeling, de uitspraken van de klachtencommissie en de onderliggende stukken worden door Bender Begeleiding zorgvuldig geregistreerd en 3 jaar bewaard.
Dit klachtenreglement gaat in op
17-03-2025 en geld voor onbepaalde tijd
